روابط عمومی شرکت گاز استان فارس

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

PooyeshGas@

مدیریت بهینه پنجره های خانه (1) / شناسایی درز و نشتی هوا در پنجره ها

مدیریت بهینه پنجره های خانه (1) / شناسایی درز و نشتی هوا در پنجره ها
در صورت نشت هوا، حدود 47 درصد انرژی از پنجره‌ها هدر می‌رود. ما به راحتی با انجام راهکارها ساده و کم هزینه ای می‌توانیم از هدر رفت گاز طبیعی و انرژی در ساختمان جلوگیری کنیم. در ادامه چند راهکار ساده و کم هزینه معرفی شده است که می‌توانید برای به حداقل رساندن هدر رفت انرژی و هزینه‌های پرداخت قبض گاز ساختمان خود، انجام دهید.

بررسی پنجره های خانه

قبل از هر گونه اقدام به بهینه‌سازی پنجره‌ها، ابتدا آنها را بررسی و مشکلات موجود را پیدا کنید. این مشکلات با توجه به جنس پنجره‌های خانه شما (آهنی، چوبی، آلومنیومی، پی وی سی و …) می‌تواند متفاوت باشد. اگر نتوانستید مشکل را پیدا کنید، می‌توانید از  یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید یا راهکارهای ساده عایق بندی کم هزینه را برای پنجره‌های خود بکار ببرید. این کار مقرون به صرفه‌تر از رها کردن بهینه سازی پنجره‌ها و اتلاف انرژی است. راهکارهای متفاوتی برای بهینه‌سازی پنجره‌ها وجود دارد؛ بنابراین گزینه‌هایی که برای پنجره‌ها و معماری ساختمان شما مناسب است را انتخاب کنید.

اطلاع از وجود درز در پنجره‌ها

1) بررسی پنجره‌ها در یک روز سرد یا روز همراه با ورزش باد

در یک روز بسیار سرد یا روزی همراه با ورزش باد، می‌توانید انگشت خود را با آب مرطوب کنید و در جلوی درز پنجر‌ه‌ها قرار دهید. با پوست مرطوب بیشتر از پوست خشک، جریان هوای حاصل از درز پنجره‌ها را حس می‌کنید.

2) بررسی پنجره‌ها در یک روز بارانی

وقتی باران می‌بارد به پنجره‌های ساختمان نگاه کنید، رطوبت محبوس شده بین پانل‌ها یا در قاب پنجره‌ها، نشانگر نشتی هوا و درز در پنجره‌ها است. هنگامی که رطوبت در گوشه پنجره یا در امتداد یکی از لبه‌های آن جمع می‌شود، احتمالا مشکلی در درزهای پنجره‌های وجود دارد. رطوبتی که در وسط پانل پنجره ایجاد می‌شود، نشاندهنده نوعی ترک یا بریدگی در شیشه پنجره است.

3) بررسی پنجره‌ها در یک روز آفتابی

در یک روز آفتابی، میزان  نور در پنجره‌ها را بررسی کنید. بدین صورت که به اطراف لبه‌های قاب پنجره نگاه کنید و مشخص کنید که آیا نوری از آن عبور می‌کند یا خیر. این کار کمی مشکل است. چون باید خورشید مستقیما به پنجره بتابد و نوری که می بینید به جای خود شیشه از زیر قاب مشاهده شود. 

4) انجام آزمایش دود شمع یا عود

برای بررسی پنجره بدون توجه به شرایط آب و هوایی فعلی، یک شمع یا چوب معطر (عود) روشن کنید و آن را در اطراف قسمت‌های مختلف قاب پنجره نگه دارید. دودی که از شمع می‌آید را تماشا کنید. اگر دود شمع به اطراف حرکت کند، در آن نقطه خاص، نشتی هوا وجود دارد که باید برطرف شود تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

شرکت گاز استان فارس با هدف کاهش و بهینه سازی مصرف گاز در زمستان سال جاری برای ایجاد تعادل در گازرسانی به سایر نقاط کشور در تلاش است با پویش گرما برای همه ، به ترویج بهینه سازی مصرف گاز در جامعه کمک کند.

شبکه های اجتماعی

© تمامی حقوق وبسایت متعلق به شرکت گاز استان فارس می باشد

طراحی وبسایتاردا تکنولوژی