روابط عمومی شرکت گاز استان فارس

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

PooyeshGas@

مدیریت بهینه پنجره‌های خانه (3) / مراحل عایق کردن پنجره ها

مدیریت بهینه پنجره‌های خانه (3) / مراحل عایق کردن پنجره ها
در صورت نشت هوا، حدود 47 درصد انرژی از پنجره‌ها هدر می‌رود. ما به راحتی با انجام راهکارها ساده و کم هزینه ای می‌توانیم از هدر رفت گاز طبیعی و انرژی در ساختمان جلوگیری کنیم. در ادامه چند راهکار ساده و کم هزینه معرفی شده است که می‌توانید برای به حداقل رساندن هدر رفت انرژی و هزینه‌های پرداخت قبض گاز ساختمان خود، انجام دهید.

درزگیری کل پنجره

1) نصب پلاستیک عایق حرارتی پنجره

یکی از ارزان‌ترین راهکارها برای عایق کردن پنجره‌ها، نصب پلاستیک عایق حرارتی است. این پلاستکی عایق ار انتقال حرما و حرارت از داخل خانه به بیرون جلوگیری می‌کند و در مصرف گاز شما بسیار صرفه جویی خواهد شد و هزینه کمتری برای انرژی خواهید پرداخت.

برای نصب این پلاستیک عایق حرارتی اقدامات زیر را انجام دهید:

  • پنجره و قاب ان را با دستمال مرطوب تمیز کنید.
  • چسب دو طرفه را به قاب پنجره بچسبایند.
  • قاب پنجره خود را متر یا خط کش اندازه بگیرید.
  • پلاستیک عایق حرارتی را به اندازه قاب پنجره ، با قیچی برش دهید.
  • لایه رویی چسب دو طرفه را جدا کنید.
  • پلاستیک عایق را روی چسب‌ها بچسبانید و محکم کنید.
  • با سشوار پلاستیک عایق را حرارت دهید.

2) نصب روکش حبابدار روی کل پنجره

عایق بندی پنجره حبابی یکی از بهترین راه ها برای گرم نگه داشتن خانه در فصل زمستان است. اگر چه زمانی که پنجره های شما را با این مواد پوشانده اید ممکن است زیبا به نظر نرسند، اما خانه شما قطعا گرمتر خواهد شد. علاوه بر این، می توانید به راحتی روکش‌های حباب‌دار را از فروشگاه‌ها تهیه کنید پیدا کنید. روکش حبابدار می‌تواند ارزانتر از پلاستیک عایق حرارتی پنجره باشد. در زمان خرید روکش‌های حبابدار با حباب‌های بزرگ را انتخاب کنید. زیرا نسبت به پوشش با حباب‌های کوچک، عایق گرمای بهتری هستند و همینطور، به نور طبیعی اجازه می‌دهند در داخل خانه 1جریان پیدا کند و دید را کاملاً مخفی نمی‌کند.

برای نصب روکش حبابدار لازم است اقدامات زیر را انجام دهید.

  • ابتدا. شیشه پنجره را با الکل یا دستمال مرطوب تمیز کنید.
  • شیشه پنجره خود را اندازه گیری کنید.
  • براساس اندازه شیشه پنجره، روکش حبابدار را برش دهید که روی درزهای قاب پنجره شما را بپوشاند.
  • مقداری آب یا آب صابون بر روی آن اسپری کنید.
  • در حالی که هنوز شیشه خیس است، روکش حبابدار را روی سطح شیشه فشار دهید، به طوریکه سمت حباب‌ها باید به سمت شیشه باشد و آن را نگه دارید تا به شیشه بچسبد.
  • می‌توانید از نوار چسب شفاف و دوطرفه برای چسباندن لبه‌های روکش حبابدار به قاب پنجره استفاده کنید. البته مراقب باشید که برداشتن نوار چسب ممکن است به رنگ پنجره آسیب رساند.

نکته: هنگامی که هوا شروع به گرم شدن می‌کند، می توانید به سادگی روکش حبابدار را از پنجره جدا کنید و آن را برای استفاده بعدی در مکانی خشک نگهداری کنید. روی پنجره شما هم اثری باقی نمی گذارد، اگر اینطور شد، می توانید با یک دستمال مرطوب پنجره خود را تمیز کنید. 

نکته: این راهکار بیشتر مناسب پنجره‌هایی است که نیاز به دید بیرون از پنجره ندارد.

نکته: در صورت تمایل، می توانید برای عایق کاری بهتر، یک لایه دو لایه روکش حباب دار را بر روی پنچره بچسبانید.

3) نصب پرده‌های بهینه برای پنجره‌ها

نصب پرده و پوشش برای پنجره‌ها یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از خروج گرمای خانه در فصل زمستان است. در بازار انواع پرده‌ها برای پوشش پنجره‌های خانه قابل دسترسی است که می‌توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود یکی از آنها را انتخاب کنید. اما توجه داشته باشید که دو نوع پرده پنجره برای برای فصل زمستان مناسب است:

  • پرده‌های پارچه‌ای ضخیم و چین دار مانند پرده هایی با جنس مخمل یا لینن در فصل زمستان بسیار مناسب هستند. پارچه های ضخیم پرده مانند عایق اضافی در جلوی پنجره، مانع ورود هوای سرد به داخل خانه می‌شوند. همچنین، درهای ورودی شیشه ای خانه را با یک پرده مخملی سرتاسری بپوشانید؛ هنگام روز برای زیباتر شدن فضای خانه می‌توان این پرده‌ها را کنار کشید و حین تاریک و سرد شدن هوا دوباره باز نمود. این پرده ها باعث ایجاد لایه ای اضافه از گرما میان شیشه و در خارجی می شود.
  • پرده‌های لانه زنبوری یا پرده‌های سایه روشن، با ساختار خاصی که دارند، میتوانند مانع از خروج گرما در فصل زمستان شوند. پرده‌های لانه زنبوری، به شکل پليسه‌ای که بصورت عمودی باز و بسته می‌شوند، وقتی باز می‌شوند شبیه به پرده‌های کرکره‌ای هستند. با این وجود وقتی که پایین کشیده شوند، ساختارهای زنبوری شکل آنها را می‌ببینید که تبدیل به کیسه‌های هوا شده که به حفظ دمای محیط داخلی شما کمک می‌کند.

نکته: میتوانید ابتدا پرده‌های لایه زنبوری یا سایه روشن راروی پنجره خانه خود نصب کنید، سپس پرده های ضخیم و چین دار را روی آنها قرار دهید. هر یک از گزینه ها به تنهایی میتوانند عایق خوبی برای گرما باشند اما استفاده همزمان از هر دو به کاهش هدر رفت گرما در خانه کمک زیادی میکنند.

نکته: پرده‌ها را تا حد امکان نزدیک به سقف نصب کنید و همچنین باید نزدیک به پنجره باشد و فاصله زیادی بین پرده و پنجره وجود نداشته باشد. پرده ها را از هر دو طرف به دیوار یا پنجره جفت کنید تا هدر رفت انرژی به حداقل برسد.

نکته: برای هدر رفت انرژی گرما، می‌توانید از نوار مغناطیسی استفاده کنید تا دو طرف پرده به دیوار بچسبد. در قسمت مرکزی پرده پارچه‌ای نیز لبه‌های پرده‌ها را روی هم بیندازید.

4) نصب قاب و شیشه پنجره‌ها با عایق حرارتی بالاتر

یک پنجره با شیشه تک جداره چند برابر یک دیوار عایق کاری شده هم اندازه خود، اتلاف حرارتی دارد. بنابراین نصب شیشه دوجداره برای پنجره‌های دو جداره هم انرژی و دمای داخل خانه را حفظ کنند و هم به زیبایی خانه شما بیافزایند.

در کنار شیشه پنجره‌ها، قاب‌های پنجره با عایق حرارتی بالا با نام‌های فایبرگلاس، پی وی سی، کامپوزیت و یو پی وی سی در بازار موجود و قابل دسترسی است. با توجه به شرایط معماری ساختمان خود و بودجه مورد نظرتان میتوانید یکی از این قاب‌ها و شیشه‌هیا دو جداره با عایق حرارتی بالا را انتخاب کنید.

نکته: یادتان باشد که با نصب این شیشه و قاب پنجره با عایق حرارتی بالا در بلندمدت میتوانید با کاهش پرداخت هزینه انرژی، هزینه خرید و نصب این پنجره‌ها را جبران کنید. پس نصب آنها به صرفه حواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

شرکت گاز استان فارس با هدف کاهش و بهینه سازی مصرف گاز در زمستان سال جاری برای ایجاد تعادل در گازرسانی به سایر نقاط کشور در تلاش است با پویش گرما برای همه ، به ترویج بهینه سازی مصرف گاز در جامعه کمک کند.

شبکه های اجتماعی

© تمامی حقوق وبسایت متعلق به شرکت گاز استان فارس می باشد

طراحی وبسایتاردا تکنولوژی