روابط عمومی شرکت گاز استان فارس

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

PooyeshGas@

مدیریت بهینه پنجره‌های خانه (2) / درزگیری پنجره ها

مدیریت بهینه پنجره‌های خانه (2) / درزگیری پنجره ها
مدیریت پنجره‌ها و درها، شاه کلید مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌هاست. در صورت نشت هوا، حدود 47 درصد انرژی از پنجره‌ها هدر می‌رود. ما به راحتی با انجام راهکارها ساده و کم هزینه ای می‌توانیم از هدر رفت گاز طبیعی و انرژی در ساختمان جلوگیری کنیم. در ادامه چند راهکار ساده و کم هزینه معرفی شده است که می‌توانید برای به حداقل رساندن هدر رفت انرژی و هزینه‌های پرداخت قبض گاز ساختمان خود، انجام دهید.

درزگیری پنجره‌ها

پس از اینکه مشکل نشتی هوای پنجره‌ها را پیدا کردید، می‌توانید به سراغ درزگیری پنجره‌ها بروید که راهکارهای ساده و کم هزینه مختلفی برای این کار وجود دارد. با این کار می‌توانید هم از ورود سرما را به محیط داخل ساختمان با کمترین هزینه جلوگیری کنید و هم مانع از اتلاف انرژی شوید.

نکته مهم: قبل از اینکه درز همه پنجره‌ها را با درزگیر بپوشانید. توجه داشته باشید. در صورتی که از بخاری گازی استفاده می‌کنید و یا پکیج شما از هوای داخل منزل استفاده می‌کند و دودکش دوجداره ندارد. حتما قسمتی از درزها را برای تامین هوای تازه باز بگذارید.

1) نصب فوم‌های لاستیکی عایق هوا و درزگیر پنجره

استفاده از هر گونه نوارهای فوم عایق هوای در و پنجره راهکاری بسیار آسان و کم هزینه برای درگیری پنجره‌ها و جلوگیری از خروج هوای سرد از داخل ساختمان و کاهش هدر رفت انرژی می‌شود.

برای نصب نوارهای فوم عایق هوا به ترتیب اقدامات زیر را انجام دهید:

  • سطح لبه‌های قاب پنجره را با یک دستمال بسیار تمیز و خشک کنید. در غیر اینصورت نوارها به قاب پنجره نمی‌چسبند.
  • نوارهای فومی را به اندازه قاب پنجره خود برش دهید.
  • چسب این نوارها را جدا کرده و مستقیما بین درزهای پنجره‌ها بچسبانید تا هر فضایی در امتداد لبه‌های قاب پنجره پوشانده شود.

نکته: یادتان باشد که به طور دوره‌ای این نوارهای فومی را تعویض کنید چون به مرور زمان با باز و بسته شدن درها و پنجره‌ها، کارایی خود را از دست می‌دهند.

2) استفاده از دستگاه تفنگ درزگیر سلیکونی

برای استفاده از این نوع درزگیرها اقدامات زیر را انجام دهید.

  • کاتر را در زاویه 25 درجه نگه دارید و بقایای چسب‌های قدیمی را از قاب پنجره‌ها پاک کنید. فقط مراقب باشید به خودتان و قابل پنجره آسیب نرسانید. برای پاک کردن بقایای چسب‌ها یا بتونه‌های قدیمی از یک شوینده الکلی استفاده کنید.
  • ناحیه‌ای که می‌خواهید درزگیری کنید را با یک پارچه خشک تمیز کنید تا رطوبت موجود در آن ناحیه از بین برود.
  • با کمک دستگاه تفنگ درزگیر سلیکونی، درزهای قاب پنجره را با چسب بپوشانید. در زمان انجام این کار، با استفاده از کاردک یا کاتر، سطح چسب را صاف کنید تا یکنواخت شود و همه درزها را بپوشاند.
  • ناحیه ای از قاب پنجره را که با چسب تفنگ درزگیر، را پوشاندید، اجازه دهید حداقل 6 ساعت در معرض هوا قرار گیرد تا خشک شود.

نکته: در شهرها با آب و هوای مرطوب، گاهی تا 24 ساعت زمان لازم است که چسب‌های درزگیری خشک شوند.

نکته: چسب‌های درزگیر بویی شبیه به اسید یا سرکه دارند، اگر دچار حساسیت هستید، در زمان انجام درزگیری پنجره‌ها حتما از ماسک استفاده کنید.

نکته: چسب سیلیکونی مناسب درزگیری درب و پنجره‌های دوجداره و آلومینیومی در ساختمان‌هاست.

3) نگهدارنده پارچه‌ای در و پنجره

نگهدارنده‌های پارچه‌ای تهیه کنید و آن را در امتداد کل قاب پایین پنجره‌ها یا درها در داخل اتاق قرار دهید. این نگهدارنده مانع از خروج هوای گرم اتاق به بیرون می‌شود و در کاهش هزینه‌های شما کمک می‌کند. این راهکار مناسب پنجره‌های کشویی و فلزی است.

نکته: این نگهدارنده در فروشگاه‌های لوازم خانگی یا مصالح ساختمانی موجود است.

نکته: خودتان هم میتوانید این نگهدارنده‌های پارچه‌ای را درست کنید. بدین صورت که از یک چوراب بلند یا پارچه ای که به صورت لوله‌ای دوخته شده است استفاده کنید. جوراب یا پارچه دوخته شده باید به اندازه در یا پنجره مورد نظر شما باشد. سپس این جوراب یا پارچه دوخته شده را با موادی مانند ذرت، لوبیا قرمز، برنج و … پر کنید و بعد انتهای ان را دوخته و محکم نمایید.

نکته: در زمان تهیه نگهدارنده پارچه ای، استفاده از پارچه‌هایی از جنس جین، مخمل که وزن سنگین‌تری دارند بهتر از پارچه‌ای کتانی و بافتنی در برابر هدر رفت انرژی عمل می‌کنند.

نکته: این نگهدارنده‌ها فقط درزهای پایینی پنجره‌ها را می‌پوشانند و برای سایر درزهای موجود در قاب‌های کناری و بالایی پنجره از روش‌های دیگری استفاده کنید.

نصب ورقه‌های پلاستیکی شفاف روی پنجره‌ها

راهکار آسان و کم هزینه دیگر برای بالابردن کارایی پنجره‌های موجود، نصب ورقه‌های پلاستیکی شفاف روی پنجره‌هاست. اینکار باعث می‌شود که یک لایه عایق اضافی بر روری پنجره‌ها ایجاد شود و مانع از خروج هوای گرم در روزهای سرد زمستان شود. این راهکار عایق بندی برای در و پنجره‌های قدیمی چوبی و فلزی که عایق نیستند و جریان هوا به راحتی از آنها عبور می‌کند، بسیار مناسب است.

نکته: برای نصب ورقه‌های پلاستیکی شفاف، ابتدا آنها را بزرگتر از سایر پنجره برش دهید و سپس با نوارچسب محکم آن را به اطراف قاب پنجره بچسبانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

شرکت گاز استان فارس با هدف کاهش و بهینه سازی مصرف گاز در زمستان سال جاری برای ایجاد تعادل در گازرسانی به سایر نقاط کشور در تلاش است با پویش گرما برای همه ، به ترویج بهینه سازی مصرف گاز در جامعه کمک کند.

شبکه های اجتماعی

© تمامی حقوق وبسایت متعلق به شرکت گاز استان فارس می باشد

طراحی وبسایتاردا تکنولوژی