روابط عمومی شرکت گاز استان فارس

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

PooyeshGas@

انتخاب ظروف بهینه

انتخاب ظروف بهینه

1) انتخاب ظرف مناسب برای هر شعله گاز

اطمینان یابید که قابلمه یا تابه کاملاً روی شعله‌ها را بپوشاند. اگر می‌بینید که شعله‌ها به کناره‌های تابه برخورد می‌کنند. به این معنی است که شعله اجاق گاز را خیلی زیاد کرده‌اید. دما را کم کنید تا شعله‌ها به سطح زیرین ماهیتابه محدود شود. در غیر این صورت گرمای آنها به محیط اطراف فرار می‌کند و مصرف گاز شما بیشتر می‌شود.

نکته: فقط از ظروف پخت و پز با کف تخت استفاده کنید. با این قطعات، تمام سطح حرارتی همیشه در تماس با شعله‌های گاز باقی می‌ماند.

نکته: اگر اجاق گاز شما، چندین شعله با اندازه‌های مختلف دارد، شعله‌ای را انتخاب کنید که کوچکتر از کف قابلمه یا ماهیتابه‌ای باشد که استفاده می‌کنید تا مطمئن شوید که حرارت اضافی را از بین نمی‌برد.

2) استفاده بهینه از ظروف آشپزی

برای خرید ظروف با کیفیت، حساسیت به خرج دهید. موادی مانند مس، فولاد ضد زنگ و بسیار رسانایی هستند که به آنها اجازه می‌دهد سریع‌تر گرم شوند و گرما را به طور یکنواخت‌تر توزیع کنند. به طور مشابه، چدن و سرامیک برای مدت طولانی‌تری گرما را حفظ می‌کنند، به این معنی که مجبور نخواهید بود، اجاق گاز را روشن بگذارید تا غذاها بپزند یا ظروف آماده را گرم نگه دارید.

نکته: ظروف آشپزی از جنس استیل و سرامیک، کمی گران‌تر هستند، اما وقتی فکر کنید که ماهانه چقدر پول به جای صرف هزینه انرژی پس‌انداز می‌کنید، عملاً این گران بودن ظروف را توجیه می‌کند.

نکته: از ظروف آشپزی خود به خوبی نگهداری کنید. قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های خود را بررسی کنید تا از خراشیدگی و فرورفتگی در آنها مطلع شوید. بدین دلیل که سطوح صاف، گرما را به راحتی جذب می‌کنند؛ در حالی که سطوح ناهموار در ظروف زمان بیشتری لازم دارند تا گرم شوند و حتی ممکن است در سطح ناهمواری یا خراشیدی در ظروف گرما جذب نشود.

نکته: یکی دیگر از خطرات کار با ظروفی که خراشیده شده‌اند؛ این است که مواد شیمیایی مضر در ظروف، با گذشت زمان به غذای شما وارد و منجر به بیمارهای‌ جسمی شوند.

نکته: فقط از ظروف پلاستیکی در قابلمه یا تابه‌های نچسب استفاده کنید.

نکته: قابلمه یا تابه‌های نچسب را با استفاده از اسفنج‌های نرم به جای سیم یا سایر مواد ساینده تمیز کنید.

3) استفاده مناسب از زودپز

در آشپزخانه برای پختن غذاها از زودپز استفاده کنید تا غذا سریعتر به جوش آید، بپزد یا بخارپز شود. زودپزها از رسانایی بالاتر و دمای داخلی بیشتری برای پخت غذا با کمترین زمان بهره می‌برند. استفاده از زودپز نه تنها در وقت ارزشمند شما صرفه جویی می‌کند بلکه مبلغ پرداختی قبض شما را نیز کاهش می‌دهد.

نکته: زودپزها به طور متوسط 50 تا 75 درصد انرژی کمتری نسبت به ظروف معمولی در یک زمان پخت مصرف می‌کنند.

4) گرم نگه داشتن غذای پخته شده با کیسه‌های پارچه‌ای و حرارتی

برای گرم نگه داشتن غذای پخته شده از کیسه های پخت حرارتی یا کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنید. کیسه‌های حرارتی که به عنوان کیسه های فر نیز شناخته می‌شوند، به عنوان عایق ظرف برای گرم نگه داشتن مواد غذایی تازه پخته شده عمل می‌کنند و در نتیجه فرآیند خنک شدن مواد غذایی را کُند می‌کنند. پس از پختن غذا، آن را از روی شعله بردارید و داخل کیسه حرارتی یا پارچه‌ای ببندید. متوجه می‌شوید که غذای پخته شده شما برای مدتی گرم باقی می‌ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

شرکت گاز استان فارس با هدف کاهش و بهینه سازی مصرف گاز در زمستان سال جاری برای ایجاد تعادل در گازرسانی به سایر نقاط کشور در تلاش است با پویش گرما برای همه ، به ترویج بهینه سازی مصرف گاز در جامعه کمک کند.

شبکه های اجتماعی

© تمامی حقوق وبسایت متعلق به شرکت گاز استان فارس می باشد

طراحی وبسایتاردا تکنولوژی